Hřídele
Hřídele
Charakteristika
- strojní součásti válcovitého tvaru sloužící k přenosu otáčivého pohybu a mechanické práce (kroutícího momentu)
- dle funkce a způsobu namáhaní rozdělujeme hřídele na nosné hřídele a hybné hřídele
Hybné hřídele
- tvoří převažující část všech hřídelů
- přenášejí určitý točivý moment
- otáčí se
- jsou namáhány kroutícím momentem nebo kombinací kroutícího a ohybového momentu
- na koncích mají válcové nebo kuželové čepy uložené v ložiskách umožňující otáčivý pohyb
Typickým představitelem pohybových hřídelů jsou hřídele v převodových skříních, tzn. hřídele nuceně poháněny.
Uložení pohybových hřídelů
- nejméně ve dvou ložiskách → v případě požadavku na zvýšení tuhosti je nutno hřídele
ukládat do tří i více ložisek - nutnost vždy uplatňovat zásadu → všechna ložiska, na kterých je hřídel uložen, musí být stejné
konstrukce → buď valivá nebo kluzná
Druhy hybných hřídelů:
- Přímé
- Duté
- Vačkové
- Klikové
- Drážkové
Nosné hřídele
- Válcové součásti, uložené nepohyblivě většinou v
rámu stroje. - Nepřenáší žádný točivý moment → jsou namáhány
pouze na ohyb. - Nesou otáčející se součásti typu které jsou na nich
uloženy otočně :
– kladka
– buben
– řetězové kolo
– páka
– napínací kotouč
Uložení nosných hřídelů
Hřídel může být v rámu stroje uložen :
- Hybně – k uložení se používají stejně, jako u pohybových hřídelů, ložiska.
- Pevně – uložení je provedeno pomocí tlakových nebo svěrných spojů.